Distriktsveterinärerna logotyp

Du har inga favoriter

Distriktsveterinärerna logotyp

En relation som varar hela djurens livslängd

Att gå till veterinären är inte alltid en uppskattad aktivitet för våra husdjur. Men det finns stamgäster som mer än gärna besöker Distriktsveterinärernas mottagning, en av dem är den åttaåriga golden retrievern Ludde. Under åren har han bland annat drabbats av artros och allergi, vilket lett till många utredningar av veterinärer och djursjukskötare

Foto: Julia Sjöberg

Kategori: Smådjur

Det kan vara svårt att veta när djur är sjuka eller har ont. Som djurägare gäller det att vara lyhörd och tolka djurens signaler. Redan när golden retrievern Ludde var liten märkte hans husse Daniel Grefjord att han hade svårt för att hoppa upp och ner. Han ringde Distriktsveterinärerna i Kungsbacka som tog emot honom direkt.

Ganska snabbt kunde vi konstatera att Ludde hade drabbats av artros i benen och behövde medicinsk behandling. Det har tagit tid att prova ut vilka mediciner som fungerar och inte, där har jag haft en otroligt bra dialog med Distriktsveterinärerna. Som djurägare blir man förstås orolig när ens djur inte verkar må bra, men bemötandet av personalen i Kungsbacka är alltid så professionellt. De berättar vad de gör och har en löpande dialog kring hur de resonerar om Ludde, berättar Daniel Grefjord.

Artrosen kommer Ludde att behöva behandlas för under hela livet. I dag har man hittat en bra balans av medicin som fungerar bra för Ludde, i kombination med alternativ behandling som massage och laserstrålning. Förutom artrosen har Ludde också en allergi som tagit några år att utreda. Det började med att Ludde blev hängig, dålig i magen och gick ner i vikt. Det fick Daniel Grefjord att reagera och ringa Distriktsveterinärerna.

Vi förstod ganska snabbt att Ludde var allergisk mot något han åt, men till en början visste vi inte exakt vad det var. Det blev början på ett detektivarbete där både djursjukskötare och veterinärer jobbade som ett lag för att komma underfund med allergiorsaken, berättar hon. Efter många utredningar konstaterade man att Ludde är allergisk mot köttbullar och Frollic. För att få Ludde att må så bra som möjligt krävs kontinuerlig finjustering av foder.

Distriktsveterinärerna har gett mig som djurägare bra utbildning i hur jag ska göra med foder och godis i vardagen. Det är ett fint samarbete. Om jag har en fråga så är det bara ringa upp till mottagningen där personalen kan ge värdefulla råd och tips även över telefon, säger Daniel Grefjord.

Ungefär en gång i månaden besöker han och Ludde Distriktsveterinärerna i Kungsbacka. Här får de, utöver bra råd kring artros och allergi, också hjälp med kloklippning.

När det gäller Ludde så får vi som jobbar på mottagningen en bra överblick över hur han mår eftersom vi träffar honom så ofta. Det gör att vi kan stötta husse i bedömningen om försämring och förbättring, säger Malin Rittfeldt.

När Daniel Grefjord och Ludde är ute på långpromenad händer det att de passerar Distriktsveterinärernas mottagning. Då går Ludde direkt och ställer sig vid dörren.

Han går dit och gnyr för att han vill in. Ibland går vi in bara för att säga hej. Det är otroligt kul att bara kunna gå in och heja på personalen, det skapar en trevlig kontakt. Det är nog inte så många djur som gillar att gå till veterinären men Ludde är verkligen social och gillar varenda en i personalen som jobbar här, säger Daniel Grefjord.

Det är positivt när djurägare kommer in och väger sitt djur, hämtar en godis från disken eller bara sätter sig i väntrummet för att vänja djuret vid miljön. Det gör besöket mindre laddat. Till oss kan man också komma in för att klippa klor, vaccination, få ett reseintyg eller rådgivning om foder. Att få träffa och lära känna djuren när de är friska och inte bara när de är sjuka är fantastiskt roligt, menar Malin Rittfeldt.