Kattens tänder

Kattungar har normalt 26 mjölktänder. När katten är 4-7 månader gammal byts de ut mot 30 permanenttänder. Om katten inte tappar mjölktänderna som den ska kan det påverka det vuxna bettet. Titta därför din kattunge i munnen och kontakta veterinär om du är osäker.

Många katter drabbas av sjukdomen tandresorption, TR. En äldre benämning är FORL. TR gör ont och innebär att tänderna bryts ner. Drabbade katter äter ofta som vanligt och visar bara diffusa symptom, trots att de har ont. För diagnos och val av korrekt behandling krävs tandröntgen under narkos. Inflammation i munnen kan bidra till uppkomst av TR, så det är viktigt att se till att katten har god munhälsa.

Varje dag bildas en bakteriebeläggning, plack, på tänderna. I placken trivs bakterier som orsakar inflammation i tandköttet, vilket kan leda till smärtsam tandlossning. Tandsten bildas när plack förkalkas. För att motverka inflammation, tandlossning och tandstensbildning är det viktigt att borsta bort placken. Borsta därför kattens tänder, varje dag. Inget annat kan få bort plack lika bra som tandborstning. Vid vissa sjukdomar, som diabetes och hjärtsjukdom, är en frisk mun extra viktigt då sjukdomen annars kan förvärras.

Tips och råd om tandborstning

• Träna stegvis
  • Börja gärna med en fingertuta eller gasbinda runt fingret.
  • Gå sedan över till en liten mjuk tandborste som kan komma åt i tandköttsfickorna.
  • Börja med att bara borsta några tag på kindtändernas utsidor första gångerna
  • Öka sedan stegvis tills det går att borsta alla tänderna och insidorna.
  • Var särskilt noga med att borsta i tandköttskanten.
  • Det finns särskild djurtandkräm som smakar gott och kan innehålla medel som har viss effekt mot plack. Tandkräm kan göra tandborstningen mer lustfylld, men är inte ett måste.
  • Använd inte humantandkräm. Den innehåller fluor som inte ska sväljas ner.

Det har ingen betydande skillnad för munhälsan om du ger torrfoder eller våtfoder. Det finns många tandvårdsprodukter på marknaden i form av exempelvis tandpasta, munskölj och kosttillskott. Några kan ha viss positiv effekt, men inget kan ersätta daglig tandborstning.

Ta för vana att titta din katt i munnen. Uppsök veterinär om katten

• har dålig andedräkt
  • har mycket tandsten eller beläggning på tänderna
  • är röd i tandköttet
  • dreglar
  • ändrar sitt ätbeteende, till exempel har svårt att tugga eller äta hård eller kall mat, tuggar bara på ena sidan, tar längre tid på sig att äta, spiller mat
  • slutar tvätta sig, eller
  • har synliga skador eller missfärgningar på tänderna.

Behövs tandvård kan en fullständig munhåleundersökning bara göras i narkos och med tandröntgen. Har du funderingar om din katts munhälsa, fråga oss gärna!