PPID (cushing) | häst

PPID (kallades förr cushings). PPID är en sjukdom som leder till överproduktion av kroppsegna hormoner från binjurebarken. Orsaken är hos häst nästan alltid orsakad av en överproduktion av ämnen som produceras i hypofysen och ”talar om” för binjurebarken hur mycket hormoner som ska tillverkas. Denna överproduktion orsakas oftast av att en konstant hämning från hypothalamus (dopamin neuroner) till hypofysen får oxidativa skador (åldersförändringar) vilket ger en överutsöndring från pars intermedia (del av hypofysen). En av dessa ämnen är ACTH. Sjukdomen drabbar vanligen hästar över 15 år och är ett livslångt tillstånd. Det ses oftare hos ponnyer, men alla raser drabbas.

De vanligaste symtomen vid PPID är:

• lång lockig päls som inte fälls som den ska
  • fett lagras i depåer framförallt i nacken, ovanför svansen på rumpan, bakom ögonen och i skapet
  • minskad muskelmassa som kan leda till viktförlust
    (viktförlusten är ofta ej synlig i tidigt stadie och är svårbedömd om hästen är lite överviktig)
  • lokala svettningar framförallt på hals och bog
  • normal eller ökad aptit trots viktförlust
  • FÅNG, den allvarligaste följden av PPID
  • ökad törst och urinering
  • ökad infektionsrisk
  • dålig tandhälsa.

Observera att alla hästar med PPID inte visar alla dessa symtom.

Diagnos kan ställas genom ta blodprov för att mäta ACTH nivån.

Behandling är möjligt för att hålla tillbaka symtomen och det rör sig om en livslång behandling. I Sverige idag finns Prascend som registrerat läkemedel mot PPID för häst. Efter 1-2 mån behandling kan man ta ett blodprov för att se om doseringen behöver justeras.

Man kan hjälpa hästen att bli av med överskottspäls genom att klippa hästen. Behandling mot PPID botar inte det akuta fånganfallet men det kan minska risken att hästen får fång igen. Det är därför viktigt att behandla en häst som får fång på sedvanligt vis med hjälp av veterinär samt en duktig hovslagare.