Vad ska jag göra när jag misstänker fång? | HÄST

Om du misstänker att din häst kan ha fått fång så ring veterinären.

• Ställ den i en box på en tjock mjuk bädd och gärna med spåninblandning. Syftet är att hästen ska kunna vinkla ner tån och få belastningen längre bak på hoven.
  • Undvik att transportera en häst med akut fång då detta kan medföra en ökad belastning på hovarna.
  • Det är viktigt att hästen undersöks och får behandling så fort som möjligt då den ofta har mycket ont och prognosen är bättre om man lyckas vända processen fort.
  • Minska foderintaget, utfodra hästen med grovfoder med låg energi (blanda med halm) och ge små portioner utspritt under dygnet.
  • Ge inte hästen kraftfoder eller sötsaker (morötter och äpplen).
  • Utfodra gärna grovfodret i ett hönät med små hål. Hästen behöver då inte belasta sina framhovar så mycket som när den äter från marken och de små hålen gör så att det tar längre tid för den att äta.
  • Se till att den har färskt vatten lättillgängligt hela tiden.
  • Hästen ska stå helt på box tills den är helt smärtfri utan smärtlindring.

Det tar cirka 9-12 månader för en ny hovkapsel att växa ut. Det innebär att hästar med en tydlig lägesförändring av hovbenet inte ska ansträngas förrän efter 8-9 månader. Det är mycket viktigt att hästen under den tiden verkas och eventuellt skos av en skicklig hovslagare.

Vid ett lindrigare fånganfall brukar det räcka med en viloperiod på cirka 2-3 månader. Varje fall är dock unikt och det är viktigt att följa just din hästs sjukdomsförlopp. En tät kontakt med din veterinär och hovslagare är viktigt!