Regnskållor | HÄST

Regnskållor eller streptotrikos (dermatofilos) orsakas av en bakterie, Dermatophilus congolensis. För att orsaka en infektion krävs det en skada i hudens skyddsbarriär. Vid långvarig blöta luckras skyddsbarriären upp och bakterien kan ta sig igenom.

Typiska symtom för streptotrikos hos häst är lindriga till kraftiga krustabildningar, lokalt eller utbrett, ofta på överdelen av hästen men även benen kan drabbas. Hudförändringarna känns ofta tydligt när man stryker med handen över hårremmen. Dessa områden kan vara beröringsömma. Bakterien smittar vid direktkontakt eller via utrustning. Streptotriosen är inte lika smittsam som ringorm men den kan även drabba andra djurslag. Då bakterien kräver en skada i hudens skyddsbarriär är det dock inte ovanligt att endast enstaka hästar i en grupp drabbas.

Diagnosen ställs genom undersökning och provtagning av veterinär.

Behandlingen baseras på att ta bort hästen från den blöta miljön och schamponera berörda områden med antibakteriellt schampo som innehåller klorhexidin 2-4%. Låt schampot verka i ca 15 minuter, skölj sedan noga och se till att hästen torkar ordentligt. Denna behandling kan prövas även om man inte har fastställt diagnosen förutsatt att hästen mår bra. Om hästen är allmänpåverkad eller om den har stora områden som är påverkade så rekommenderas en veterinärundersökning. Upprepa schamponeringen varannan dag tills infektionen läkt ut. Detta brukar ta 1-2 veckor. Krustorna innehåller mycket bakterier och dessa överlever i miljön, så tänk på att inte sprida dessa i stallet, t.ex. genom att dela täcken och ryktdon.

Mer information om sanering av stallmiljö och hur man ska hantera en smitta i stallet finns på SVA:s webbplats, www.sva.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.